ver·eni·ging

(de; v; meervoud: verenigingen)

1. het verenigen
2. vrijwillige organisatie van een aantal personen met een bestuur aan het hoofd en met een bepaald doel
ge·bouw

(het; o; meervoud: gebouwen)

1. iets dat gebouwd is

1922:

In 1875 kwam de kolonie Veenhuizen in handen van het Ministerie van Justitie.

Het Ministerie van Justitie gaf in 1920 de opdracht om een plek te ontwikkelen en te bouwen waar het ambtenaarspersoneel kon recreëren, elkaar kon ontmoeten en waar men kon ontspannen.

In 1922 opende Het Verenigingsgebouw de deuren en het moest dé ontmoetingsplek zijn voor het personeel van de rijkswerkinrichtingen.

2006:

Een grote renovatie vindt plaats. De sfeer van het pand is uniek. Hoge plafonds en grote, lichte ruimtes. Bij de renovatie is geprobeerd zoveel mogelijk originele details te behouden. Schitterend zijn de granieten vloeren met hun regelmatige zwart-witpatronen en op de sierlijk bewerkte plafonds. Ook de balustrades van de brede trap zijn fraai bewerkt. Het zwarte metaal wordt gesierd door rode bloemen in art-decostijl.

2023:

Maallust neemt de exploitatie over. Vol energie en ideeën is Maallust Horeca en Evenementen aan de slag gegaan. Van feesten en partijen, tot vergaderingen, uitvaarten en borrels, allerlei activiteiten vinden hier plaats. Buiten het verhuren van zalen en het organiseren van evenementen is er veel aandacht voor de maatschappij in en om Veenhuizen. Zo is er weer ruimte gemaakt voor de jeugdsoos, weten meerdere verenigingen de weg naar het gebouw te vinden en worden er regelmatig caféavonden georganiseerd.

Het Verenigingsgebouw zet zich in om voor iedereen een feest/evenement op maat en naar wens neer te zetten, een unieke activiteit te organiseren, op een unieke locatie!

De geschiedenis

Een rijk verleden

Het gebouw heeft een rijke geschiedenis die verweven is met het bijzondere karakter van het dorp Veenhuizen.

Het Verenigingsgebouw is een statig gebouw midden in een historische plaats, dichtbij de natuur. Door deze unieke setting biedt het Verenigingsgebouw veel mogelijkheden.